Często zamiast rozwiązywania stosuje się „załatwianie” konfliktów. Są to metody mało konstruktywne i w dłuższej perspektywie czasowej nie przynoszą dobrych rezultatów, nawet jeśli doraźnie wygląda na to, że problem zniknął.
- Przekonywanie o własnej racji
- Wymuszanie i zastraszanie wykorzystując przewagę
- Zagadanie, zmęczenie
- Szantaż
- Użycie poczucia winy
- Zamiatanie pod dywan
- Umniejszanie i lekceważenie
Warto wykorzystywać czas w sposób budujący wzajemny szacunek i zaufanie.
Rozwiązywanie konfliktów przynosi obopólną akceptację a u osoby, która ma poczucie, że bardziej ustąpiła pojawia się pewność,że jej gest został należycie doceniony.
Optymalna strategia rozwiązywania problemów powinna składać się z następujących kroków:
- Poszukiwanie pozytywnego podejścia, okoliczności sprzyjających rozmowie
- Wzajemne zrozumienie się
- Odkrycie na czym polega różnica i jak są rozłożone akcenty
- Ustalenie kryteriów oceny co jest ważne
- Wymyślenie jak największej ilości opcji w jaki mogłaby zostać załatwiona sporna kwestia
- Poszukiwanie kompromisu
- Wybór, ustalenie wszystkich ważnych elementów
- Docenienie wkładu, gotowości do ustępstw o ile ktoś musi odpuścić